Muzica pentru flautul de aur

FLAUTUL DE AUR

Poate, înainte de a citi programul de sala, nimeni nu-si închipuie ca este invitat la o plimbare însotita de momentele fermecate oferite de “flautul de aur”. Este, într-un fel, un “Joc de oglinzi, cum îi place lui Ion Bogdan Ștefanescu sa denumeasca astfel de trasee sonore, de-a lungul timpului, în care fiecare meloman se recunoaste, identificând preferintele sale muzicale, într-un spatiu de secole, peregrin prin decorurile Barocului, eleganta clasicismului, suspinele sau spiritul romantic si suprizele modernului. Daca va recunoasteti, atunci nu va mirati ca, clipa de clipa, se schimba imaginea filmului sonor, ca un…


…Sentiment în oglinda


Dureroasa dragostea pentru Maria mea
Luminoasa dragostea pentru Maria Ta

Iară clipa – mult prea repede

I.B. Ștefanescu, din volumul
“Cuvântul de trecere”


Flautul de aur

Dictionar = Recital de bisuri

 

  1. J.S. Bach Badinerie = Francezii au preluat si în dans ideea de a glumi - “badiner”. J.S. Bach a aflat snoava si a inclus-o, ca dans, în Suita a doua pentru orchestra, în si minor.
  2. M. Marais - Le Basque = discipolul lui Jean Baptiste Lully a scris “La Basque”, pentru a întregi cu numarul degetelor de la o mâna culegere sa de cinci dansuri franceze O piesa plina de farmec, în care variatiile flautului sunt spectaculoase fara a fi dificile, iar senzatia creata este ca toata lumea trebuie sa danseze.
  3. A. Vivaldi - Largo (Iarna) = În ciclul celor patru concerte pentru vioara “Anotimpurile”, placuta gazduire în casa, Iarna, în partea de mijloc a celui de al patrulea concert, departe de frigul de afara, sugereaza sentimentul ca lasa melodiei libertatea de a gândi spre mai binele vietii, cântând la flaut.
  4. G.Fr. Handel - Ariival of the Queen of Sheba = Moment de legenda, spectaculos prin prezenta senzationala a personalitatii regale, readuce splendoarea timpurilor trecute, evocata de compozitor în fragmentul extras din Oratoriul Solomon, care a avut premiera la Londra în 1749. O piesa plina de verva si stralucire, în care flautistul demonstreaza o reala virtuozitate si o deosebita suplete a sunetului în registrul acut.
  5. J. Haydn - Serenada = Bucuria compozitorului de a imagina gratia gândurilor unei serenade la curtea printului Esterhazy, este celebrul Andante din Cvartetul în Fa major pentru coarde. O piesa rostita cu eleganta ce pune în evidenta apropierea sunetului de flaut de vocea umana.
  6. W.A. Mozart - Alla turca = Vienezul îsi încheie Sonata în La major pentru pian cu o gluma vesela ce aminteste de jocurile muzicale turcesti ale operei “Rapirea din serai” si pe Osmin cel pacalit.
  7. L. van Beethoven = Mars turcesc = În uvertura sa “Ruinele Atenei’, muzicianul descrie lumea orientului si aventura navalirilor turcesti care agitasera fara rost linistea orasenilor Vienei cu marsurile armatei lor.
  8. Fr. J. Gossec = Tamburina = contributia compozitorului este mai mult istorica decât muzicala. Printre lucrarile care au supravietuit vremii fara vreo justificare este si aceasta miniatura. “Tamburina” reprezinta titlul unui dans provensal în care fluierul numit “pipe” cânta împreuna cu “tambour de basque’ (tamburina). Întotdeauna, temele dansante, pline de viata, sunt menite sa creeze o stare de buna dispozitie.
  9. R. Schumann = Traumerei = daruind copiilor o muzica ce le descrie viata, compozitorul imagineaza, în ciclul “Scene de copii” pentru pian, o clipa de romantica visare, în care cel mic viseaza la dragostea mamei. Dragostea se poate marturisi si la…flaut, daca are o melodie minunata.
  10. B. Godard - Allegretto = iata doua minute de muzica ce solicita flautistul pe toata întinderea instrumentului, într-un perfect dialog cu pianistul, efectul fiind unul stralucitor, tipic pentru muzica aleasa si prezentata de interpret, într-un bis, dorind a rasplati aplauzele ascultatorilor.
  11. Ricardo Eugenio Drigo - Serenada = o invitatie spre scena de opera, în care flautul suplineste cu mare stralucire capacitatile inegalabile ale vocii umane soliste. Candentele sunt pline de stalucire, de bravura, iar aria se inspira, cu fericite rezultate, dintr-o melodie proprie canzonetei.
  12. Fr. Chopin - Minute Waltz = în semn de admiratie pentru contesa poloneza Delfina Potocka, aparuta episodic în viata sentimentala a lui Chopin, ca muza romantica, artistul i-a dedicat Valsul pentru pian în Re-bemol major, op. 64, No. 1, celebrul " Waltz Minute ", cea mai rapida muzica, cu vârtejuri ce dureaza doar… 60 de secunde!
  13. A. Dvorak – Humoresque = scrisa pentru pian, Humoresky, op . 101 de catre compozitorul ceh, în vara anului 1894, are o faima deosebita. Un admirator al acestei muzici spunea ca, din ciclul de piese astfel intitulate, "a saptea Humoresque este probabil cea mai faimoasa piesa miniaturala pentru pian scrisa vreodata dupa Für Elise de Beethoven .
  14. P. Ceaikovski - Serenada = Exprimarea patosului rusesc conduce aceasta muzica plina de sentiment si de schimbari bruste ale starii sentimentale, impunând o stapânire prefecta a tehnicii te cânt, indiferent ce instrument o evoca, în dialogul scenei cu publicul.
  15. N. Rimski-Korsakov - Zborul carabusului = Greu de imaginat cum a reusit compozitorul rus sa dea aripi sonore unui carabus care zboara galagios si greoi, daca nu este ajutat de un instrument muzical, indiferent de timbru sau dimensiuni. Astfel, carabusul poate sa se înfatiseze cu egal succes, între personajele oricarui carnaval.
  16. Cl. Debussy - Fata cu parul balai = iata unul dintre Preludiile pentru pian în care compozitorul deseneaza cu sunete, motive melodice si armonii imaginea celei ce poate fi iubita; leganarea gesturilor, aluneacarea cositelor aurii de Melisanda stralumineaza amintirea oricarui meloman care s-a îndragostit vreodata, ca si posibila sugestie a unei întâmplari sentimentele viitoare.
  17. A. Jolivet - Capers = Într-o piesa foarte scurta, de doar 2-3 minute, Jolivet reuseste sa solicite ambii interpreti la maximum. Dificultatea ritmurilor complementare coroborate printr-o melodicitate oarecum stranie, perfect condusa, fac din aceasta lucrare o piesa pe cât de spectaculoasa, pe atât de dificila. Practic, în doua minute de muzica, interpretii îsi pot dovedi toate abilitatile tehnice si muzicale.
  18. S. Rachmaninov- Vocaliza = piesa a fost compusa acum un secol, în 1912, pentru eternitate, drept ultimul din cele Paisprezece cântece, op. 34. Scris pentru voce (soprana sau tenor) si acompaniament de pian. Oricum, piesa nu are text, ci doar vocale care lasa solistul, dar si oricare instrument în transcriere concertanta, sa se exprime prin farmecul inegalabil al melodiei. Vocaliza aceasta a fost dedicata sopranei Antonina Nejdanova .
  19. Fr. Kreisler - Frumosul rozmarin = este o miniatura cu care oricare mare violonist îsi “vrajeste” ascultatorii, îmbinând sentimentul si adresarea subtila. Maestru al visarilor romantice, compozitorul s-a lasat furat de melodie, evocând primaverile vieneze în care îsi afla locul si vocea discreta a flautului, acompaniat...discret de pian.
  20. S. Barber – Canzone = Este o transcriptie realizata chiar de catre compozitor dupa partea a doua din Concertul pentru pian. Profunzimea, melodicitatea si imponderabilitatea expresiei acestei muzici fac din acest Andante o reala piatra de încercare pentru orice flautist profesionist. Fara un sunet plin de caldura, fara o desavârsita suplete a intervalelor, fara posibilitatea alternantei culorilor si starilor emotionale aceasta muzica risca sa devina plictisitoare.
  21. G. Gershwin - I got rhythm = este o piesa compusa de George Gershwin , cu versuri de Ira Gershwin si publicata în 1930, inventie care a devenit un standard de jazz . Progresia sonora, cunoscuta sub efectul " schimbarilor de ritm ", este fundamentul multor alte melodii devenite populare în jazz-ul lui Charlie Parker si Dizzy Gillespie. Piesa este un succes vocal important, în repertoriul lui Judy Garland, Bing Crosby, Fred Astaire, Ella Fitzgerald, nume faimoase la care se alatura acum si… flautul.
  22. J. Raducanu - Jocul tambalelor = artistul a aranjat mai multe lucrari special pentru Ion Bogdan Ștefanescu: Pe Olt, Mâinile olarului, Baroque Blues, Joc si Jocul tambalelor. Piesa este un slagar în lumea jazz-ului, fiind celebra în interpretarea Aurei Urziceanu. Acompaniamentul, care sugereaza prin alternanta ritmica si armonica tambalul, este din când în când întrerupt pentru momente de improvizatie tipice jazz-ului, iar flautul, dupa enuntarea temei ce are toate calitatile executiei unui adevarat slagar (o fluieri si dupa ce iesi de la concert !) care se lanseaza în tirade spectaculoase.
  23. H. Mancini - Pie in the Face Polka = O piesa de mare succes ce a reprezentat coloana sonora a filmului The Great Race (Marea cursa), realizat în 1965 cu Jack LemmonTony Curtis si Natalie Wood. Virtuozitatea flautistului este speculata pe toata întinderea instrumentului; de asemenea, momentele solistice ale pianistului sunt pline de exuberanta, iar ritmul de polka îmbie publicul sa raspunda, acompaniind muzicienii, cu batai din palme.

Muzica pentru flaut - Ediția a-Ia și a II-a