|
Muzica pentru flautul de aur
FLAUTUL DE AUR
Poate, înainte de a citi programul de sala, nimeni nu-si închipuie ca
este invitat la o plimbare însotita de momentele fermecate oferite de
flautul de aur. Este, într-un fel, un Joc de oglinzi, cum îi place
lui Ion Bogdan Ștefanescu sa denumeasca astfel de trasee sonore, de-a
lungul timpului, în care fiecare meloman se recunoaste, identificând preferintele
sale muzicale, într-un spatiu de secole, peregrin prin decorurile Barocului,
eleganta clasicismului, suspinele sau spiritul romantic si suprizele modernului.
Daca va recunoasteti, atunci nu va mirati ca, clipa de clipa, se schimba
imaginea filmului sonor, ca un
Sentiment în oglinda
Dureroasa dragostea pentru Maria mea
Luminoasa dragostea pentru Maria Ta
Iară clipa mult prea repede
I.B. Ștefanescu, din volumul
Cuvântul de trecere
Flautul de aur
Dictionar = Recital de bisuri
- J.S. Bach Badinerie = Francezii au preluat si în dans ideea
de a glumi - badiner. J.S. Bach a aflat snoava si a inclus-o,
ca dans, în Suita a doua pentru orchestra, în si minor.
- M. Marais - Le Basque = discipolul lui Jean Baptiste Lully
a scris La Basque, pentru a întregi cu numarul degetelor de la o mâna
culegere sa de cinci dansuri franceze O piesa plina de farmec, în care
variatiile flautului sunt spectaculoase fara a fi dificile, iar senzatia
creata este ca toata lumea trebuie sa danseze.
- A. Vivaldi - Largo (Iarna) = În ciclul celor patru concerte
pentru vioara Anotimpurile, placuta gazduire în casa, Iarna, în partea
de mijloc a celui de al patrulea concert, departe de frigul de afara,
sugereaza sentimentul ca lasa melodiei libertatea de a gândi spre mai
binele vietii, cântând la flaut.
- G.Fr. Handel - Ariival of the Queen of Sheba = Moment de legenda,
spectaculos prin prezenta senzationala a personalitatii regale, readuce
splendoarea timpurilor trecute, evocata de compozitor în fragmentul
extras din Oratoriul Solomon, care a avut premiera la Londra
în 1749. O piesa plina de verva si stralucire, în care flautistul demonstreaza
o reala virtuozitate si o deosebita suplete a sunetului în registrul
acut.
- J. Haydn - Serenada = Bucuria compozitorului de a imagina gratia
gândurilor unei serenade la curtea printului Esterhazy, este celebrul
Andante din Cvartetul în Fa major pentru coarde. O piesa rostita
cu eleganta ce pune în evidenta apropierea sunetului de flaut de vocea
umana.
- W.A. Mozart - Alla turca = Vienezul îsi încheie Sonata în
La major pentru pian cu o gluma vesela ce aminteste de jocurile
muzicale turcesti ale operei Rapirea din serai si pe Osmin cel pacalit.
- L. van Beethoven = Mars turcesc = În uvertura sa Ruinele
Atenei, muzicianul descrie lumea orientului si aventura navalirilor
turcesti care agitasera fara rost linistea orasenilor Vienei cu marsurile
armatei lor.
- Fr. J. Gossec = Tamburina = contributia compozitorului este
mai mult istorica decât muzicala. Printre lucrarile care au supravietuit
vremii fara vreo justificare este si aceasta miniatura. Tamburina
reprezinta titlul unui dans provensal în care fluierul numit pipe
cânta împreuna cu tambour de basque (tamburina). Întotdeauna, temele
dansante, pline de viata, sunt menite sa creeze o stare de buna dispozitie.
- R. Schumann = Traumerei = daruind copiilor o muzica ce le descrie
viata, compozitorul imagineaza, în ciclul Scene de copii pentru pian,
o clipa de romantica visare, în care cel mic viseaza la dragostea mamei.
Dragostea se poate marturisi si la
flaut, daca are o melodie minunata.
- B. Godard - Allegretto = iata doua minute de muzica ce solicita
flautistul pe toata întinderea instrumentului, într-un perfect dialog
cu pianistul, efectul fiind unul stralucitor, tipic pentru muzica aleasa
si prezentata de interpret, într-un bis, dorind a rasplati aplauzele
ascultatorilor.
- Ricardo Eugenio Drigo - Serenada = o invitatie spre scena de
opera, în care flautul suplineste cu mare stralucire capacitatile inegalabile
ale vocii umane soliste. Candentele sunt pline de stalucire, de bravura,
iar aria se inspira, cu fericite rezultate, dintr-o melodie proprie
canzonetei.
- Fr. Chopin - Minute Waltz = în semn de admiratie pentru contesa
poloneza Delfina
Potocka, aparuta episodic în viata sentimentala a lui Chopin, ca
muza romantica, artistul i-a dedicat Valsul pentru pian în Re-bemol
major, op. 64, No. 1, celebrul " Waltz
Minute ", cea mai rapida muzica, cu vârtejuri ce dureaza doar
60 de secunde!
- A. Dvorak Humoresque = scrisa pentru pian, Humoresky, op
. 101 de catre compozitorul
ceh, în vara anului 1894, are o faima deosebita. Un admirator al acestei
muzici spunea ca, din ciclul de piese astfel intitulate, "a saptea
Humoresque este probabil cea mai faimoasa piesa miniaturala pentru
pian scrisa vreodata dupa Für Elise de Beethoven .
- P. Ceaikovski - Serenada = Exprimarea patosului rusesc conduce
aceasta muzica plina de sentiment si de schimbari bruste ale starii
sentimentale, impunând o stapânire prefecta a tehnicii te cânt, indiferent
ce instrument o evoca, în dialogul scenei cu publicul.
- N. Rimski-Korsakov - Zborul carabusului = Greu de imaginat
cum a reusit compozitorul rus sa dea aripi sonore unui carabus care
zboara galagios si greoi, daca nu este ajutat de un instrument muzical,
indiferent de timbru sau dimensiuni. Astfel, carabusul poate sa se înfatiseze
cu egal succes, între personajele oricarui carnaval.
- Cl. Debussy - Fata cu parul balai = iata unul dintre Preludiile
pentru pian în care compozitorul deseneaza cu sunete, motive melodice
si armonii imaginea celei ce poate fi iubita; leganarea gesturilor,
aluneacarea cositelor aurii de Melisanda stralumineaza amintirea oricarui
meloman care s-a îndragostit vreodata, ca si posibila sugestie a unei
întâmplari sentimentele viitoare.
- A. Jolivet - Capers = Într-o piesa foarte scurta, de doar 2-3
minute, Jolivet reuseste sa solicite ambii interpreti la maximum. Dificultatea
ritmurilor complementare coroborate printr-o melodicitate oarecum stranie,
perfect condusa, fac din aceasta lucrare o piesa pe cât de spectaculoasa,
pe atât de dificila. Practic, în doua minute de muzica, interpretii
îsi pot dovedi toate abilitatile tehnice si muzicale.
- S. Rachmaninov- Vocaliza = piesa a fost compusa acum un secol,
în 1912, pentru eternitate, drept ultimul din cele Paisprezece cântece,
op. 34. Scris pentru voce (soprana
sau tenor)
si acompaniament de pian. Oricum, piesa nu are text, ci doar vocale
care lasa solistul, dar si oricare instrument în transcriere concertanta,
sa se exprime prin farmecul inegalabil al melodiei. Vocaliza aceasta
a fost dedicata sopranei
Antonina
Nejdanova .
- Fr. Kreisler - Frumosul rozmarin = este o miniatura cu care
oricare mare violonist îsi vrajeste ascultatorii, îmbinând sentimentul
si adresarea subtila. Maestru al visarilor romantice, compozitorul s-a
lasat furat de melodie, evocând primaverile vieneze în care îsi afla
locul si vocea discreta a flautului, acompaniat...discret de pian.
- S. Barber Canzone = Este o transcriptie realizata chiar de
catre compozitor dupa partea a doua din Concertul pentru pian.
Profunzimea, melodicitatea si imponderabilitatea expresiei acestei muzici
fac din acest Andante o reala piatra de încercare pentru orice
flautist profesionist. Fara un sunet plin de caldura, fara o desavârsita
suplete a intervalelor, fara posibilitatea alternantei culorilor si
starilor emotionale aceasta muzica risca sa devina plictisitoare.
- G. Gershwin - I got rhythm = este o piesa compusa de George
Gershwin , cu versuri de Ira
Gershwin si publicata în 1930, inventie care a devenit un standard
de jazz . Progresia sonora, cunoscuta sub efectul " schimbarilor
de ritm ", este fundamentul multor alte melodii devenite populare
în jazz-ul lui Charlie
Parker si Dizzy
Gillespie. Piesa este un succes vocal important, în repertoriul
lui Judy
Garland, Bing
Crosby, Fred
Astaire, Ella
Fitzgerald, nume faimoase la care se alatura acum si
flautul.
- J. Raducanu - Jocul tambalelor = artistul a aranjat mai multe
lucrari special pentru Ion Bogdan Ștefanescu: Pe Olt, Mâinile olarului,
Baroque Blues, Joc si Jocul tambalelor. Piesa este un slagar în
lumea jazz-ului, fiind celebra în interpretarea Aurei Urziceanu. Acompaniamentul,
care sugereaza prin alternanta ritmica si armonica tambalul, este din
când în când întrerupt pentru momente de improvizatie tipice jazz-ului,
iar flautul, dupa enuntarea temei ce are toate calitatile executiei
unui adevarat slagar (o fluieri si dupa ce iesi de la concert !) care
se lanseaza în tirade spectaculoase.
- H. Mancini - Pie in the Face Polka = O piesa de mare succes
ce a reprezentat coloana sonora a filmului The Great Race (Marea cursa),
realizat în 1965 cu Jack
Lemmon, Tony
Curtis si Natalie
Wood. Virtuozitatea flautistului este speculata pe toata întinderea
instrumentului; de asemenea, momentele solistice ale pianistului sunt
pline de exuberanta, iar ritmul de polka îmbie publicul sa raspunda,
acompaniind muzicienii, cu batai din palme.
|
 |
|